Vaaka ry:n jäsenyydestä

Yhdistys järjestää vuosittain useita keräyksiä, tempauksia, tapaamisia, tapahtumia, jäsenmatkoja ja aluetoimintaa. Myös yhdistyksen kummi- tai muihin keräyskohteisiin pääsee vierailemaan vuosittain.

Yhdistyksessä on noin 300 jäsentä (tammikuu 2016).

Vuoden 2016 jäsenmaksu kalenterivuodeksi on 25 euroa. Kannatusjäsenmaksu on yksityisiltä 30 euroa ja yrityksiltä 90 euroa. Kannatusjäsenillä ei ole vuosikokouksissa äänioikeutta. Yksityisellä varsinaisella jäsenellä on vuosikokouksessa puhe- ja äänioikeus.

Tervetuloa mukaan!

Yhden jäsenmatkamme matkakertomus:

SORTAVALA 3.-5.8.2013 - Jäsenmatka pikkuautoilla
Suomesta rajan yli
Matkaan starttasi kolme autollista matkustajia ja tavaraa pääkaupunkiseudulta ja yksi Tampereen suunnalta. Illansuussa kokoonnuimme rajan pinnassa Tohmajärvellä, jossa yövyimme Jänisjoen tuvissa. Tuvat ovat entisiä rajavartioston asuntoja ja jo parhaat päivänsä nähneitä, mutta vastaanotto oli välitön ja tunnelma vaakalaisten tuvissa iloinen. Matkaseurueeseemme kuului monta pitkänlinjan vaakalaista, mutta myös tuoreempia jäseniä. Illan mittaan tasasimme autojen kuormia ja täytimme migraatiokortteja sekä autojen tullauspapereita, jotta rajanylitys olisi aamulla mahdollisimman helppo. Muutama yhteislaulukin kajahti Tohmajärven yöhön ennen kuin päät painuivat pehkuihin.
Sunnuntaiaamuna reippaimmat matkalaiset pulahtivat aamu-uinnille Jänisjokeen. Aamiaisen jälkeen ajoimme Niiralan raja-asemalle. Hieman jännitimme varsin täyteen lastattujen autojemme puolesta, mutta turhaan. Rapen sanojen mukaan rajanylitys ei ole koskaan hoitunut yhtä vaivattomasti.

Sortavalan päiväkoti
Perillä Sortavalan päiväkodilla meitä oli vastassa naisjärjestön puheenjohtaja Valentina ja kaksi päiväkodin työntekijää. Lapsia ei paikalla sunnuntaina ollut. Ensimmäiseksi Valentina toivotti meidät Tiinan tulkkaamana tervetulleeksi ja kiitteli Vaakaa lämpimästi vauvakasseista. Viime vuoden (04/2012) jäsenmatkan jälkeen Sortavalaan on syntynyt noin 350 vauvaa ja niistä 336 vauvalle on otettu vastaan Vaakan lahjoittama vauvakassi.
Seuraavaksi meille esiteltiin päiväkodin tiloja. Päiväkodissa on hoidossa 70 -80 lasta, iältään 1-3 -vuotiaita. Hoito päiväkodissa on ilmaista, mutta perheet maksavat ruokailusta 90 ruplaa eli noin kaksi euroa per lapsi per päivä. Heikoimmassa asemassa olevat perheet voivat hakea Pelastakaa Lapset ry:ltä avustusta ruokamaksuun. Päiväkodin tiloja oli sisustettu värikkäin kuvin ja koristein. Tänä kesänä myös sähköjä oli uusittu sekä tehty hieman maaliremonttia. Pääsimme kurkkaamaan myös kellariin, jossa vauvakasseja säilytetään, jakamatta oli tuolloin 30 vauvakassia.
Esittelykierroksen jälkeen purimme autoista tuliaiskuorman. Päiväkodille tuotiin:
• 93 vauvakassia
• 48 vauvanpeittoa
• taaperovaatekasseja, villasukkia
• kolme säkillistä lahjoituksena saatuja lasten vaatteita ja kumisaappaita
• leluja, palapelejä, värityskirjoja, kaksi potkumopoa ja 30 penaalia, joissa mukana värikynät
• vuodevaatteita, kahvia
Kaikista lahjoista kiiteltiin kovasti. Erityistä ihastusta herättivät Edinan lahjoittamat tuliterät potkumopot, jotka ovat takuulla ahkerassa käytössä päiväkodin lapsilla. Tulevina lahjoituksina päiväkodille toivottiin esim. ruokalappuja ja pienille sopivia leluja ja pelejä.

Haapalammin kummikoulu
Auringon porottaessa helteisesti osa seurueestamme jatkoi matkaa Haapalammin kummikoululle. Koululla tapasimme kolme opettajaa. Lapset ovat vielä lomilla ja aloittavat kouluvuoden 2.pvä syyskuuta. Koululla tulkkinamme toimi tuore vaakalainen Suvi. Hieno juttu, että saimme uuden ja innokkaan kielitaitoisen jäsenen ja vieläpä hänet heti matkalle mukaan!
Koululla on tehty kesän mittaan remonttia ja se oli osin vielä kesken. Opettajat kertoivat, että valtio ei kustanna koululle remonttitarpeita tai –apua, mutta he olivat saaneet joltakin sponsorilta muovimattoa ja maaleja ja töitä on tehty oppilaiden vanhempien ja opettajien voimin. Liikuntasalin kattoon oli asennettu lisää lamppuja, aiemmin koko salia oli valaissut vain yksi ainoa valaisin. Sali on kuulemma kovassa käytössä myös iltaisin, koulu antaa salin maksutta lasten ja nuorten käyttöön urheilun ja liikunnan harrastamista varten.
Haapalammin koulu täyttää tänä vuonna 45 vuotta ja siellä käy koulua tulevana vuonna 124 oppilasta 1.-9. luokilla. Ensimmäisen luokan aloittaa 18 oppilasta, joille veimme reppukeräyksen tuotot eli 20 hienoa reppua sisältöineen. Lisäksi koululle vietiin kahvia, saippuaa, kaksi laatikollista kouluvihkoja, sekalaisia koulutarvikkeita, villasukkia, muutama isompi pari kumisaappaita ja pari talvitakkia annettavaksi eniten tarvitseville oppilaille. Tulevaa uuden vuoden juhlaa varten koululle vietiin pikkulahjoja jaettavaksi oppilaille. Mukana oli mm. hiuslenksuja ja pinnejä, pikkuautoja, tarroja, avaimenperiä, vihkoja, kyniä, pikkuleluja jne.
Opettajat kiittivät kaikista tuliaisista ja kertoivat olevansa hyvin onnellisia niistä lasten puolesta. Kysellessämme koulun tarpeista opettajat toivoivat erityisesti urheiluvälineitä, askarteluvälineitä, lankoja ja lautapelejä.
Tuliaisia ja matkaseuraa kotiin
Päiväkodin ja koulun vierailujen jälkeen majoittauduimme hotelli Seurahuoneelle. Yllätykseksemme kaupat olivat sunnuntainakin auki ja lähdimme katselemaan kaupunkia ja kiertelemään kauppoja. Kotiin viemisiksi matkaamme tarttui ainakin makeisia, tarroja, vihkoja, leluja, pellavaliinoja, kosmetiikkaa, käsityötarvikkeita ja maatuska-aiheisia matkamuistoja. Illastimme porukalla Cafe Relaxissa, jossa ruoka oli maittavaa ja annokset isoja. Leppeässä kesäillassa oli vielä mukava istuskella Laatokan rannalla ennen nukkumaan menoa.
Maanantaina sää jatkui edelleen lämpimänä ja aurinkoisena. Puuroaamiaisen jälkeen ehdimme vielä tekemään ostoksia ja kahvittelemaan kaupungilla. Monet kävivät myös tutustumassa Sortavalan upeasti entisöityyn ortodoksikirkkoon. Puolilta päivin tapasimme hotellilla kolme venäläisnuorta, jotka lähtivät kyydissämme viikoksi Suomeen opettelemaan englantia isäntäperheiden huomassa. Taisi jännittää matkan sujuminen yhtä paljon sekä vastaanottajia että matkaanlähtijöitä. Hotellilta lähdimme ajamaan takaisin rajalle. Öljymäellä autot tankattiin täyteen edullista polttoainetta ja teimme viime hetken täydennykset tuliaisostoksiin.
Paluumatkalla lounastimme vielä yhdessä Kiteellä ja siitä eteenpäin jokainen autokunta jatkoi omaa tahtiaan koteja kohti. Koko seurueelle jäi matkasta iloinen mieli ja saimme tankattua runsaasti energiaa syksyn vaakailua varten. Henkilöautoilla tehty jäsenmatka osoittautui todella onnistuneeksi kokonaisuudeksi; mukavaa, tehokasta ja vieläpä edullista sekä yhdistykselle että reissaajille!